Perniones, wintervoeten wintertenen of winterhanden, bestaat uit blauwrode, pijnlijke, hevig jeukende zwellingen van tenen en/of vingers. De aandoening komt met name voor tijdens de wintermaanden en wordt veroorzaakt door de inwerking van koude op de gebrekkig doorbloede huid.
Kou vormt de belangrijkste factor voor het ontstaan van wintertenen. Koude zorgt voor het samentrekken van de kleine slagaders en de kleine bloedvaten in de huid en verwijding van het de haarvaten; bij verwarming treedt het omgekeerde op. Dit regelmechanisme zorgt voor een minder goede doorbloeding van handen en voeten tijdens koude omstandigheden, waardoor de vitale organen warm blijven. Bij mensen met wintervoeten of winterhanden functioneert dit mechanisme niet adequaat. De kleine aderen reageren te traag op temperatuurveranderingen (met name tijdens verwarming). Hierdoor ontstaat stuwing in het capillaire vaatnet. Dit leidt tot plaatselijke roodheid, zwelling, jeuk en branderig gevoel van handen en/of tenen. Factoren die een negatieve invloed hebben op de doorbloeding van handen en voeten, die het ontstaan van wintertenen bevorderen zijn: – onvoldoende warme kleding – langdurig blootstellen van handen en voeten aan lage temperaturen

*AKILEÏNE KOUDE VOETEN CREME* is ontworpen voor mensen bij wie het gevoel van koude voeten chronisch terugkomt.
Hij is ook aanbevolen tijdens de winter, om het comfort van de personen, blootgesteld aan de kou, te verbeteren. Een snel en blijvend warm effect, ook geschikt voor mensen met het Syndroom van Raynaud (vernauwen van bloedvaatjes)