Het is een raar verschijnsel, wie verwacht dit. Covid tenen kunnen ontstaan tijdens of na de besmetting met het coronavirus . Ook kan dit het enige symptoom zijn, zonder het hebben van enig andere klachten. Het is dus zaak om alert te blijven op uw voeten. Bijvoorbeeld bij de volgende klachten:

• rode, jeukende huiduitslag, die soms lijkt op de mazelen;
  • acute rode bulten (ook wel galbulten of urticaria genoemd);
  • blaren die lijken op waterpokken;
  • blauwpaarsachtige verkleuringen aan de toppen van de tenen. Dit wordt ook wel acro-ischemie genoemd (acro = uiteinden van de tenen of vingers en ischemie is zuurstof te kort).

Verder is in geen van de publicaties hier een een uitgebreid onderzoek naar gedaan omdat de huidverschijnselen niet heel alarmerend waren. De symptomen zouden ook goed kunnen passen bij personen die last hebben van een andere aandoening zoals:

• perniones of wintertenen/-voeten
  • het fenomeen van Raynaud;
  • een schimmelinfectie;
  • contactallergie;
  • eczeem.

COVID-19 infectie kan gepaard gaan met problemen in de bloedstolling en met name in de haarvaten of capillairen met acro-ischemie. Acro-ischemie wordt gekenmerkt door een typische blauw- of paarsverkleuring.

Indien u het vermoeden heeft dat u ‘coronatenen’ heeft geef ik u de volgende tips:

• Inspecteer de voeten dagelijks en ga ook na of de huidsymptomen, maar ook klachten van jeuk en/of pijn toenemen.
  • Maak eventueel foto’s van de voeten en mail of app ze door naar de medisch pedicure zodat zij een dossier kan opbouwen.
  • Bij verergering van de klachten: neem altijd telefonisch contact op met uw huisarts.

Bron: Podopost – mei 2020. Tekst en beeld: Margreet van Putten, arts/onderzoeker.